Author Topic: FAQ/Veelgestelde Vragen Diagnose  (Read 14611 times)

ayesha

• Administrator
FAQ/Veelgestelde Vragen Diagnose
« on: 26 January, 2009, 12:32:59 PM »
FAQ Diagnose

1.Ik ga voor het eerst bloedprikken. Wat moet ik in ieder geval laten testen?
Het zou mooi zijn als de volgende zaken geprikt mogen worden: algemeen bloedbeeld, serum B12, ferritine, foliumzuur en vitamine B6. Dan heb je vaak al een indicatie of je wellicht te maken hebt met een b12 tekort.

2.Mijn B12 waarde is niet extreem laag. Kan ik toch een tekort hebben?
Ja, dat is zeker goed mogelijk. Bij een laagnormale waarde in combinatie met klachten die passen bij een B12 tekort, kan een tekort niet worden uitgesloten. Door middel van het testen op actief B12 (holo-TC) en MMA/homocyste´ne kan er meer duidelijkheid verkregen worden.

3.Ik heb geen bloedarmoede, of verhoogd MCV (te grote rode bloedcellen). Kan ik dan toch een B12 tekort hebben?
Dat kan zeker. In veel gevallen gaat een B12 tekort NIET samen met bloedarmoede en/of een verhoogde MCV-waarde. Hierdoor wordt bij veel mensen een tekort over het hoofd gezien.

4.Ik heb geen antistoffen tegen de intrinsieke factor. Kan ik dan nog steeds een opnamestoornis hebben?
Er zijn vele oorzaken voor een B12 tekort. Antistoffen tegen de intrinsieke factor is er slechts ÚÚn. Er zijn er nog veel meer. In veel gevallen gaat het om een blijvende opnamestoornis. Vaak wordt er geen duidelijke oorzaak gevonden, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen opnamestoornis is.

5.Er is bij mij twee keer op B12 getest en de tweede keer was de waarde iets hoger dan de eerste keer.  Betekent dit dat ik geen opnameprobleem heb?
Per meting kan er altijd tot 10% verschil gemeten worden. Daarom is het belangrijk niet alleen naar de bloedwaarden te kijken maar ook naar de klachten. Bij een opnameprobleem zal echter wel in de loop van de tijd de waarde steeds iets verder dalen.

6.Ik heb de diagnose fybromyalgie/ CVS gekregen. Kan het zijn dat ik een B12 tekort hebben?
De klachten van deze aandoeningen lijken erg op de symptomen van een B12 tekort. Het is absoluut verstandig te testen op vitamine B12.

7.Kan een tekort ook tijdelijk zijn?
Dat is inderdaad mogelijk. Veganisten of strenge vegetariŰrs die een tekort hebben, kunnen dit eenvoudig weer aanvullen met supplementen. Tekorten door het gebruik van maagzuurremmers, metformine of lachgas kunnen ook eenvoudig weer worden aangevuld. Het gaat hierbij echter niet om een opnamestoornis. Coeliakie, helicobacter pylori-besmetting en darmparasieten zijn oorzaken die behandeld kunnen worden, waardoor de opname van vitamine B12 weer (gedeeltelijk) kan herstellen.
Maar in de meeste gevallen is de oorzaak van het tekort niet op te lossen, en is behandeling dus blijvend noodzakelijk.

8.Ik eet geen vlees, maar wel eieren, zuivel en soms vis. Kan de oorzaak van mijn tekort mijn voedingspatroon zijn?
Dit is zeer onwaarschijnlijk. Alleen mensen die geen of zeer weinig dierlijke producten gebruiken, lopen een risico om een tekort aan vitamine B12 te krijgen.

9.Ik weet sinds kort dat ik een tekort heb. Kan ik nu meteen met de behandeling beginnen of moeten er eerst nog tests gedaan worden?
Als de diagnose B12 tekort al gesteld is, kan je beginnen met de behandeling. Tests die gedaan kunnen worden om een mogelijke oorzaak te vinden, kunnen ook tijdens de behandeling gedaan worden.

10.Er bestaat twijfel of ik nu wel of niet een tekort heb. Hoe kan ik nu meer duidelijkheid hierover krijgen?
Bij twijfel over de diagnose kan er getest worden op actief B12 of op MMA en homocyste´ne. Deze tests kunnen meer duidelijkheid geven dan B12 alleen. Deze tests moeten gedaan worden voor dat men begint met injecties.

« Last Edit: 22 December, 2010, 13:21:49 PM by ayesha »
"Medical doctors are experts on the population, but you are the expert on yourself."

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go.
- T.S. Eliot -

ayesha

• Administrator
Veelgestelde Vragen Diagnose
« Reply #1 on: 27 January, 2009, 12:54:37 PM »
Normaalwaarden Volwassenen:

Voor mensen zonder injecties.

Waarden voor volwassenen in pg/ml:

Geslacht         Leeftijd        B12-concentratie
v                     20 - 79          190 - 765
m                    20 - 79          185 - 888

--------------------------------------------------------------------------------
                       20 - 29          281 - 1079
                       30 - 39          248 - 965
                       40 - 49          218 - 863
                       50 - 59          191 - 770
                       60 - 69          168 - 687
                       70 - 79          152 - 630

Bron: Michel Post, Literatuurstudie vitamine B12 en veganisme, Hoofdstuk 4 "Waar B12 van nature voorkomt", tabel 4.7

Omrekenen van pg/ml naar pmol/L gaat volgens de formule:
pg/ml x 0.7378 = pmol/L
"Medical doctors are experts on the population, but you are the expert on yourself."

Only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go.
- T.S. Eliot -