Auteur Topic: Hebben vitamine B12 en Vitamine D tekort verband met elkaar?  (gelezen 8247 keer)

Jumce

• Man
Re: Hebben vitamine B12 en Vitamine D tekort verband met elkaar?
« Reactie #30 Gepost op: 10 april, 2012, 18:22:06 pm »
spookje,

Quote; Wat is de link van b12 met calcium?

Dat er Calcium-ionen IN de darmwand aanwezig moeten zijn om B12 te kunnen opnemen en verwerken.
Dit opname- en verwerking-proces duurt ca 3,5-4uur alvorens het B12 in de bloedbaan verschijnt.

Door een tekort aan Folium, en/of aktief B6 en/of aktief B12, gaat het Homocysteïne omhoog, en
deze doet daarmee een aanslag op ALLE zachte weefsels (waaronder de slijmvliezen).

Dick.

ayesha

• Science Board
  • Moderator
    • JoyaJewelry
« Reactie #31 Gepost op: 10 april, 2012, 18:44:37 pm »
Je geeft een overeenkomst tussen tekorten aan maar dat wil niet zeggen dat er een verband tussen de twee tekorten bestaat. Er zou een verband zijn, als de tekorten samen voorkomen omdat er wederzijds invloed is of ze dezelfde oorzaak hebben. Maar dat is niet zo.
Zucht...dat kán dus wel. Het is vaak niet zo, maar het kán wel.

Citaat
Dat veel B12 patiënten lage vitamine D waardes hebben, is alleen maar omdat in Nederland de gemiddelde vitamine D waarde nogal laag ligt. Je zou waarschijnlijk dezelfde hoeveelheid lage waardes aantreffen als je willekeurig mensen van straat trekt en laat testen. Andersom is het ook niet zo dat mensen met een lage vitamine D waarde een grotere kans hebben op een B12 tekort.
O? heb je daar wetenschappelijke cijfers van dan? Ik kan me zo voorstellen dat dat wel zo is, door bijv een mindere staat van het darmslijmvlies, of een verminderde stofwisseling.

Citaat

Tja, maar wij weten dat het aanraden van boter bij de vis bij een D tekort onzinnig is, net als het advies wat meer vlees te eten bij een B12 tekort. We weten ook dat hogere serumwaardes B12 door pillen niets wezenlijks doet voor een B12 tekort waar suppletie van vitamine D direct effect heeft op de serumwaardes en deze bij vitamine D veelzeggend zijn.
Bij een opnamestoornis is het onzinnig, bij een tekort alleen is het wel zinnig.

Citaat
Ik heb verder nergens beweerd dat voeding helemaal geen invloed heeft. Ik beweer dat darmproblemen met opnamestoornissen tot gevolg, weinig effect hebben op het wel of niet bestaan van een vitamine D tekort. Het komt dan ook zeer zelden voor dat vitamine D supplementen niet opgenomen worden.
Het komt voor. En uiteraard hebben darmproblemen met opnamestoornissen tot gevolg wel effect op de Dwaarde. Denk bijv aan Crohnpatiënten.

Citaat

Citaat

Dat suppletie bij vitamine D wel zinvol is waar dat bij vitamine B12 niet zo is, geeft juist aan dat er geen verband is tussen de vitamine tekorten (ondanks mogelijke darm problemen). De vraag werd gesteld in verband met een huisarts die verteld heeft dat het bestaan van beide tekorten toeval zal zijn. Die huisarts heeft hoogstwaarschijnlijk gewoon gelijk. Er is geen vitamine D tekort omdat er een B12 tekort is en vice versa en in die zin is er geen verband tussen beide tekorten.
Nee natuurlijk geeft t dat niet aan. Veel van ons hebben een foliumzuurtekort of een ijzertekort, maar die opname gaat toch ook anders. Die HA heeft gelijk als hij zegt kán zijn, niet als hij zegt zál zijn. Er is geen zwart wit.
Darabij komt dat vrijwel alles op gebied vitaminen en mineralen met elkaar in verband staat in het lichaam. We zijn geen verzameling losse onderdelen...
Ik heb nergens een oorzakelijk verband gesteld, dat maak jij er van.

"To fail to find something that is easy to fix, is something you try to avoid"

"Trust me, I'm not a Doctor. "

CiNNeR

« Reactie #32 Gepost op: 11 april, 2012, 01:41:28 am »
Had een lange reactie geplaatst, maar heb die zojuist weer verwijderd. Omdat ik denk dat dit soort discussies nergens heen gaan. Mijn standpunt is dat er geen verband bestaat tussen vitamine D tekort en Vitamine B12 tekort, anders dan dat het beide een vitamine tekort is. Ik heb al aangegeven waarom ik dat denk en daar laat ik het gewoon maar bij.
« Laatst bewerkt op: 11 april, 2012, 02:56:23 am door CiNNeR »

Bart

« Reactie #33 Gepost op: 08 mei, 2012, 16:26:09 pm »
Een mogelijk verband tussen B12-tekort en D-tekort is misschien dat mensen die zich niet goed voelen, minder vaak buiten komen.
Of te zwak zijn om een potje met supplementen open te draaien... lijkt me alleen niet erg specifiek voor B12-tekorters ;) 

Heb er nog een bedacht: met ouder worden neemt het vermogen af om vitamine D aan te maken in de huid, en neemt vaak door atrofische gastritis de productie van maagzuur af die nodig is om B12 los te maken uit voedsel.
B12: 61 pmol/L (2010), antistoffen intrinsic factor en pariëtale cellen (pernicieuze anemie)

Don't believe someone has something deep to say just because they have a funny accent ~ oude Chinese wijsheid

Emmitje

« Reactie #34 Gepost op: 08 mei, 2012, 16:40:43 pm »
Ja, waar kijk je naar? Naar de overeenkomsten of de verschillen?

Ik weet een simpele overeenkomst. Het moet allebei via de dunne darm zijn weg vinden in ons lichaam. Dus misschien is er 'iets' met die darm aan de hand dat de opname verstoord wordt?
Of bepaalde voedingsmiddelen worden niet goed verdragen, waardoor de darmen niet optimaal kunnen werken?

Een persoonlijke toevoeging, toen mijn b12tekort op het dieptepunt was, kon ik o.a. zeer slecht licht verdragen. Ook voelde zonneschijn vervelend aan op mijn huid, omdat het oppervlaktegevoel ook anders was in die periode.

Maar natuurlijk zijn er ook veel verschillen tussen die 2 vitamines...

spookje

« Reactie #35 Gepost op: 08 mei, 2012, 19:21:22 pm »
Ik heb er nog een:

Kwam ik tegen toen ik zocht naar mijn dorst na het innemen van vitamine D.

Lage calcium spiegels, hypocalcemie.
Pth-vitamine D, calcium, magnesium

Interessant

Te lage calcium spiegel
" ...sprake van een hypocalcemie (lage
calciumspiegel). Als gevolg hiervan stijgt de
productie van PTH in de bijschildklieren en
ontstaat een secundaire hyperparathyreodie ...

" De klachten die hierbij horen zijn: Spierkrampen,
buikkrampen en tintelende vingers.
"

Te hoge calcium spiegel
 "hypercalcemie (hoge calciumspiegel)
en de daarbij horende klachten van onder
andere: Moeheid, misselijkheid, verlies van
eetlust, dorst en darmverstoppingen.
"

" Een hyperparathyreoidie kan ook ontstaan ter
compensatie van een vitamine D tekort
. Via
PTH wordt dan het tekort aan calcium, wat
door verminderde opname via de darm is
ontstaan, aangevuld. "

" In de nieren stimuleert PTH ook de vorming
van actief vitamine D (1α,25 dihydroxycholecalciferol) wat betrokken is
bij de opname van calcium in de darm ."

"De PTH producerende cellen in de
bijschildklieren bevatten calciumgevoelige
receptoren, waardoor deze cellen kunnen
reageren op veranderingen in de
calciumspiegel van het bloed. Bij een verlaging
van de calciumspiegel wordt de productie en
afgifte van PTH gestimuleerd. Bij stijging van
de calciumspiegel wordt de PTH productie en
afgifte geremd. Voor zowel de productie als
afgifte van PTH is aanwezigheid van voldoende
magnesium nodig. "

" Parathormoon (= parathyroïdhormoon, PTH )
is een hormoon dat bestaat uit 84 aminozuren
en wordt geproduceerd door de
bijschildklieren . Samen met vitamine D en
calcitonine reguleert PTH de concentratie van
het calcium in het bloed. Door een direct
effect op de botten en nieren en een indirect
effect (via vitamine D) op de darm zorgt PTH
voor een verhoging van de calciumspiegel."

Van wiki nl.m.wikipedia.org/wiki/Parathormoon

Dus wat is het verband met calcium en b12.
Calcium is nodig voor de opname van vitamine b12.

Je calcium waarde in je bloed zegt niet zo veel dus, deze wordt constant gehouden door het pth.
Dat betekend dat de calcium waarde in je lichaam laag kan zijn, en gewoon in je bloed.

Aan de klachten te zien zou het kunnen zijn dat er een constante schommeling is van het calcium in het bloed. een soort gevecht on calcium tussen je bloed en je organen die ook calcium nodig hebben.
Het gene wat er het eerst aan gaat zijn je nagels, en tanden, en langzaam leent het via pth vanuit je botten.
Dramatisch klinkt dat hè.

In ieder geval geen melk meer drinken!

Over dat in NL veel mensen een lage D hebben, dit zou dan moeten gelden als volgt: in de winter laag, in de zomer ok ( boven 150 zeker!, gezien 225 gemiddeld is in zonnig land).

Hier wel ik nog aan toevoegen dat dit
-wijst op een indirect verband.
-En dat mineralen niet afzonderlijk gezien kunnen worden, en daarom waarschijnlijk ook vitaminen niet.
- magnesium een bewezen relatie heeft met vitamine d, en ook calcium
B12
2001 op 15 jaar 201 pmol/l (retrospectief deficient)
2011 op 26 jaar 239 pmol/l (>207 nmol/l voor leeftijdscategorie 20-29)

D
2011 nov 27 nmol/l deficiënt (min 50 nmol/l, streefw. 75 nmol/l)
2012 mrt 60 nmol/l
77

eekhoorn

• De Teletubbies zijn stom
« Reactie #36 Gepost op: 08 mei, 2012, 22:26:58 pm »
Maar waar het dus vanwege die dorst om gaat, is deze:

Te hoge calcium spiegel
"
Maar mijn vraag is nu: vermoed jij dan een calciumoverschot in je bloed? En zo ja, heb je enig idee over de oorzaak?

Citaat
Het gene wat er het eerst aan gaat zijn je nagels, en tanden, en langzaam leent het via pth vanuit je botten.
Ja, heel dramatisch ;D Maar het is volkomen normaal dat het lichaam het skelet (waar 99 procent van de calciumvoorraad zich bevindt) als calciumbuffer wordt gebruikt.

Citaat
Dat lijkt me sowieso een goed idee, alleen al vanwege de 'calciumparadox': dat over de hele wereld osteoporose precies daar voorkomt waar zuivel wordt gebruikt.
De Ark van Noach werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

spookje

« Reactie #37 Gepost op: 02 juni, 2012, 16:06:01 pm »
Ik heb hier nog een artikel.
Wie wil hier even naar kiken?
Er wordt een verband getrokken tussen D en B12, en micro bacterien iieewll

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.nl/2011/08/pernicieuze-anemie-en-theorie-marshall.html?m=1

Er wordt een verschil uitegelgd in D2 en D3, en dat D2 hoog kan zijn terwijl D3 laag is. Gezien hier veel mensen zijn met lage D3, denk ik dat dit wel het onderzoeken waard is. :okee:

Ik begreep het een beetje, maar kan dus ook niet zeggen of het "klopt" of dat het waar is.
« Laatst bewerkt op: 02 juni, 2012, 16:10:32 pm door spookje »
B12

D
2012 mrt 60 nmol/l
77

spookje

« Reactie #38 Gepost op: 02 juni, 2012, 16:08:47 pm »
Maar waar het dus vanwege die dorst om gaat, is deze:

Te hoge calcium spiegel
"
Maar mijn vraag is nu: vermoed jij dan een calciumoverschot in je bloed? En zo ja, heb je enig idee over de oorzaak?

Ik vermoedde dat er iets aan het schommelen geslagen was op het moment dat ik D ben gaan bijslikken.
De oorzaak, nee, maar dat secundaire blah blah klinkt ook wel aannemelijk. het is dnek ik ook niet permanent , even een uitzwaaier.

Citaat
Ja, heel dramatisch ;D Maar het is volkomen normaal dat het lichaam het skelet (waar 99 procent van de calciumvoorraad zich bevindt) als calciumbuffer wordt gebruikt.

Citaat
Dat lijkt me sowieso een goed idee, alleen al vanwege de 'calciumparadox': dat over de hele wereld osteoporose precies daar voorkomt waar zuivel wordt gebruikt.
Aller ergste marketing truc en nog steeds zit ie in gebakken!

B12

D
2012 mrt 60 nmol/l
77

eekhoorn

• De Teletubbies zijn stom
« Reactie #39 Gepost op: 02 juni, 2012, 20:08:36 pm »
Ik vermoedde dat er iets aan het schommelen geslagen was op het moment dat ik D ben gaan bijslikken.
De oorzaak, nee, maar dat secundaire blah blah klinkt ook wel aannemelijk. het is dnek ik ook niet permanent , even een uitzwaaier.
Bijslikken van D hoort niet tot significante wijzigingen in je calciumniveaus te leiden. Je calciumniveau is afhankelijk van je spiegel actieve vitamine D (de D(1,25OH)), maar niet van 'voorraad'-vitamine D (de D(25OH)).

Citaat
Aller ergste marketing truc en nog steeds zit ie in gebakken!
De zuivelbizz heeft wel een paar lobbycenten te spenderen he ;D

Ik heb hier nog een artikel.
Wie wil hier even naar kiken?
http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.nl/2011/08/pernicieuze-anemie-en-theorie-marshall.html?m=1
Het Marshall Protocol is een fantasietheorie waarin een feiten en speculatie op een ingenieuze manier met elkaar zijn verbonden. Het zit knap in elkaar geef ik toe, maar de grote makke ervan is dat de - vaak vergaande - stellingen en leefregels van het MP niet door goede onderzoeken zijn geverfieerd. Mijn advies: negeer dat hele MP  ;)
De Ark van Noach werd gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

spookje

« Reactie #40 Gepost op: 02 juni, 2012, 20:28:20 pm »
Bedankt eekhoorn.
Zal ik dat stuk wissen :-P

Ik kwam het toevallig tegen..

Idd dingen niet ingewikkelder maken dan ze al zijn !
Just another conspirecy dus
B12

D
2012 mrt 60 nmol/l
77

CiNNeR

« Reactie #41 Gepost op: 04 juni, 2012, 02:31:29 am »
@Spookje: Het is niet zo'n onbekend verhaal, het gaat over de laag D in combinatie met te hoog actief D, wat niet direct wijst op solo een D tekort maar op een vitamine D verstoring als gevolg van een aandoening. Dat is op dit forum eerder wel langs gekomen en enkele mensen bleken deze problematiek te hebben. Bovendien komt dat niet uit de koker van Trevor Marshall, het MP zou een manier zijn om hiervan te herstellen.

Dat er nog geen wetenschappelijk onderzoek op het MP is gedaan klopt. Dat is ook moeilijk te doen in de Westerse wereld, aangezien er veel vitamine D gesuppleerd wordt/toegevoegd is aan voedingsmiddelen wat 'schoon' onderzoek lastig maakt. Er zit wel een en ander in de planning begreep ik: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2009-07/arf-sat072109.php Overigens is er geen gebrek aan onderzoek omdat Trevor Marshall het niet zou willen, wat dat aangaat is er weinig conspiracy te ontdekken. Maar vooralsnog kan men alleen afgaan op de theorie, de uitleg en ervaringen van mensen en enkele artsen die er mee aan de slag zijn. Het is zeker een zware behandeling maar het gaat ook om een patiëntengroep zeer zieke mensen met zeer ernstige verstoringen in het lichaam. Dan nog zal je je goed moeten informeren, een goede arts erbij moeten zoeken (wat niet zo makkelijk is bij methodes die niet wetenschappelijk getest zijn) en er heel wat voor over moeten hebben om zo'n lange en intensieve behandeling te willen volgen.

Over het wel of niet iets zien in het MP, is de persoonlijke mening van Eekhoorn. Ik sta er ook sceptisch tegenover maar ken inmiddels enkele mensen die er mee bezig zijn en er veel baat bij lijken te hebben, ik blijf wat dat betreft wel geïnteresseerd. Overigens worden deze mensen zeer strikt begeleid door een arts, op eigen houtje is dit niet te doen (al is het maar omdat je aan de slag gaat met voorgeschreven medicatie en de nodige begeleiding daarin).

« Laatst bewerkt op: 04 juni, 2012, 02:43:39 am door CiNNeR »

ayesha

• Science Board
  • Moderator
    • JoyaJewelry
« Reactie #42 Gepost op: 04 juni, 2012, 10:44:03 am »
Voor verdere discussies/opmerkingen/gesprekjes over D graag naar het D forum!  ;D
"To fail to find something that is easy to fix, is something you try to avoid"

"Trust me, I'm not a Doctor. "

CiNNeR

« Reactie #43 Gepost op: 05 juni, 2012, 03:07:56 am »
@Ayesha: de link verwijst naar een B12 site en het artikel betreft Trevor Marshall en perniceuze anemie.

Citaat

Past toch perfect in het topic "Hebben vitamine B12 en Vitamine D tekort verband met elkaar?" en hoeft toch niet naar een ander forum verhuist te worden?

Miekuh

• Forumbeheer
« Reactie #44 Gepost op: 05 juni, 2012, 09:31:31 am »
Het hoofdonderwerp de afgelopen posts D en niet B12, vandaar dat het meer op het D forum thuis hoort ipv op het B12 forum.

Dus:
Voor verdere discussies/opmerkingen/gesprekjes over D graag naar het D forum!  ;D
Moderator, geen moddereter ;)
forumbeheer@stichtingb12tekort.nl

Please don't feed the trolls!!